Monday, April 22, 2013

Khasiat madu dan kayu manis

terbaca tentang kebaikan madu dan kayu manis. even dalam Al-Quran pun ada menyebut tentang khasiat madu.

surat An Nahl ayat 68-69 di mana Allah berfirman:

“Dan Tuhanmu mewahyukan kepada lebah; “…kemudian makanlah dari tiap-tiap (macam) buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan (bagimu)”. Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat PENAWAR yang menyembuhkan manusia. Sesungguhnya pada yang demikian terdapat tanda-tanda bagi orang yang memikirkan”

bacalah...


sekarang ni, banyak fakta tentang keupayaan madu dan kayu manis. campurannya boleh menyebuhkan pelbagai jenis penyakit.Ayurvedic dan perubatan Yunani telah menggunakan madu sebagai salah satu bahan dalam perubatan. saintis juga bersetuju bahawa madu berkesan untuk hampir semua jenis penyakit. dikatakan, tiada kesan sampingan jika mengambil madu, even tidak mudarat bagi pesakit kencing manis.

Weekly World News, majalah di Kanada, tarikh 17 January 1995, telah mengeluarkan senarai penyakit yang dapat diubati atau dicegah dengan pengambilan madu dan kayu manis.

SAKIT JANTUNG: Campurkan madu dan kayu manis. bole dijadikan sebagai jem untuk disapu atas roti, biskur. ia dapat mengurangkan kolestrol dalam arteri dan menyelamatkan pesakit dari serangan jantung. Jika pesakit pernah mengalami serangan jantung, amalan makan campuran madu dan kayu manis secara harian dapat melambatkan proses serangan seterusnya. InsyaAllah.


pengambilan berterusan boleh menguatkan denyutan jantung. di Amerika adan Kanada, pusat penjagaan untuk orang sakit telah berjaya merawat dan menemui penemuan, disebabkan penuaan, arteri dan urat-urat menjadi longgar dan tersumbat. oleh itu, madu dan kayu manis memperbaiki semula arteri dan urat-urat..

GIGITAN SERANGGA: Ambil satu bahagian madu untuk dua bahagian air suam dan tambahkan satu camca teh kecil serbuk kayu manis. gunakan campuran ini sebagai ubat dan sapukan di tempat gigitan. kesan dapat dirasai dalam 1-2 minit.

ARTRITIS (RADANG SENDI)Pesakit artritis boleh mengambil setiap haripagi dan malam,satu cawan air panas dengan dua sudu madu dan satu camca teh kecil serbuk kayu manis. pengambilan secara tetap dapat memulihkan pesakit artritis yang kronik.

dalam penyelidikan terbaru diCopenhagen University, ia telah didapati bahawa apabila doktor-doktor merawat pesakit mereka dengan satu sudu besar madu dan setenga sudu teh kayu manis yang ditumbuk sebelum sarapan, 73 dari 200 pesakit mengalami pemulihan dalam masa sebulan. mereka bole mula berjalan tapa rasa sakit.

KEGUGURAN RAMBUT: Campurkan minyak zaitun panas, satu sudu besar madu dan satu sudu teh serbuk kayu manis. biarkan campuran selama 15 minit di kepala. lihatla kesannya even diletak dalam masa 5 minit

JANGKITAN-JANGKITAN BUAH PINGGANG: dua sudu bersar serbuk kayu manis dan satu sudu teh madu dalam segelas air suam dapat membunuh kuman dalam buah pinggang.

SAKIT GIGI: campurkan satu sudu teh serbuk kayu mansia dan lima sudu teh madu. sapukan di tempat gigi sakit. teruskan hingga hilang rasa gigi sakit.


KOLESTEROL: ujian ke atas pesakit, segelas (lebih kurang 500ml) air teh dicampurkan dengan dua sudu besar madu dan tiga sudu serbuk kayu manis dapat mengurangkan tahap klestrol sehinnga 10% dalam masa 2 jam.

SELESEMA: satu sudu besar madu suam dengan 1/4 sudu serbuk kayu manis setiap hari selama 3 hari dapat menyembuhkan batuk kronik dan membersihkan saluran hidung.

KEMANDULANperubatan Yunani dan Ayurvedic telah menggunakan madu untuk mengatasi masalah sperma lemah. dua sudu besar madu sebelum tidur, membantu mengatasi masal ini.

Di ChinaJepun dan negara-negara Timur, wanita yang sukar hamil dan masalah uterus lemah, mengambil secubit serbuk kayu manis dan setengah sudu madu. campuran disapu di gusi supaya mudah larut dalam air liur seterusnya meresap ke dalam badan. 

Satu pasangan di Maryland, AMERIKA SYARIKAT, tidak mempunyai anak selama 14 tahun dan telah hilang harapan untuk mempunyaianak sendiri. apabila mengetahui tentang kajian ini, suami dan isteri tersebut telah mengambil sukatan seperti di atas. akhirnya, isteri mengandung dan melahirkan kembar.

PERUT BERMASALAH: Madu yang diambil bersama serbuk kayu manis memulihkan sakit perut dan melegakan ulser perut dari akarnya.

GAS: Menurut kajian yang dibuat di India dan Jepun, ia mendedahkan bahawa jika madu diambil dengan serbuk kayu manis, dapat mengeluarkan gas dalam perut.

SISTEM IMUNISASI: Kegunaan harian madu dan serbuk kayu manis menguatkan sistem imun dan melindungi badan daripada bakteriadan serangan-serangan virus. Saintis mendapati madu mempunyai pelbagai jenis vitamin dan zat besi untuk melawan bakteria.

KETAKCERNAAN: ambil dua sudu besar madu dan serbuk kayu manis sebelum makan. ia membantu menghadam makanan berat. 

SELESEMA: Seorang saintis di Sepanyol telah membuktikan madu itu mengandungi satu ramuan semula jadiyang membunuh kuman-kuman selesema dan menyelamatkan pesakit dari selesema.

MELANJUTKAN USIA: Teh yang dibuat dari madu dan serbuk kayu manis, jika diambil berterusan boleh menghalang penuaan. ambil 4 sudu madu, 1 sudu serbuk kayu manis dan 3 cawan air. rebus. minum 1/4 cawan, 3-4 kali sehari. mengekalkan kesegaran kulit dan melambatkan penuaan.

JERAWAT: ambil tiga sudu besar madu, 1 sudu teh serbuk kayu manis. sapukan di tempat jerawat sebelum tidur dan basuh bersih dengan air suam esok pagi. jika dilakukan setiap hari selama 2 minggu, akan membuang jerawat dari akarnya.

JANGKITAN KULIT : Sapukan madu dan serbuk kayu manis (campuran sama banyak) di tempat jangkitan. membantu menyembuhkan pelbagai jenis jangkitan kulit.

KANSER : Kajian terbaru di Jepun dan Australia mendedahkan kanser perut dan tulang berjaya disembuhkan. pesakit yang menderita kanser jenis ini disarankan mengambil 1 sudu madu dan satu sudu teh serbuk kayu manis 3 kali sehari, setiap hari selama sebulan.

KELETIHAN: Kajian baru-baru ini telah membuktikan bahawa kandungan gula madu lebih banyak membantu daripada menjadi mudarat untuk kekuatan badan. warga tua yang mengambil madu dan kayu manis akan menjadi lebih berwaspada dan flexible.

Dr. Milton yang telah membuat penyelidikan berkata bahawa setengah sudu besar madu diletak dalam  satu gelas air dan ditaburkan denganserbuk kayu manisdiambil setiap hari selepas memberus dan pada waktu tengah hari pada kira-kira 3.00 petang, dapat mengembalikan kecergasan pada badan yang mulai lemah.

NAFAS BERBAUOrang selatan Amerikaperkara pertama pada waktu pagi berkumur dengan satu camca teh madu dan serbuk kayu manis  dalam air panas. Jadi nafas mereka kekal segar sepanjang hari.

HILANG PENDENGARAN: pengambilan secara harian madu dan kayu manis mambantu memulihkan pendengaran.

* bagus kan khasiat madu dan kayu manis ni. kalau rasa susah nak cari serbuk kayu manis, ambil je yang kat rumah. kayu tu tumbuk pakai lesung. tapi jangan telan. tercekik. MC lebih prefer camtu sebab serbuk rasanya lekat di tekak. uweekk..tak sesuai. huhuhu. 

ok tak MC translate? hihihi..penat tau. for those yang terasa nak copy Malay version yang takde la perfect sangat ni, silakan. MC tak marah pun. share-share ye. kalau nak tengok english version, copy and paste link kat bawah


sama-sama la kita amalkan. murah dan jimat kan?

No comments:

Post a Comment